Uncategorized

Konfekcjonowanie produktów – zlecić czy wykonać samodzielnie?

Każdy produkt, który jest przeznaczony do sprzedaży, potrzebuje m.in. odpowiedniego opakowania. Musi ono pełnić jednocześnie kilka funkcji takich jak praktyczność, estetyka, łatwość w transporcie oraz adekwatność do rodzaju produktu. Równie istotny jest potencjał marketingowy opakowania. Dlatego też niezbędną usługą wydaje się konfekcjonowanie produktów.

Konfekcjonowanie towarów – co to takiego?

Dość naturalnym skojarzeniem jest tutaj konfekcja towaru, jednakże konfekcjonowanie nie jest procesem ograniczonym jedynie do produktów takich jak odzież czy bielizna. W tym kontekście konfekcja towaru powinna być rozumiana w kategoriach pakowania i przygotowywania towarów do sprzedaży.

Konfekcjonowanie produktów obejmuje swoim zasięgiem szereg czynności. Spośród nich można wyróżnić m.in. tworzenie projektów etykiet i opakowań, etykietowanie, pakowanie pojedynczych opakowań, grupowanie opakowań np. w zgrzewki, jak również magazynowanie.

Konfekcjonowanie we własnym zakresie czy przez firmę zewnętrzną?

Konfekcjonowanie towarów może odbywać się na dwa sposoby: wyłącznie ręcznie lub z użyciem maszyn. Pierwsza opcja dotyczy najczęściej niewielkich firm, które przeprowadzają konfekcjonowanie produktów we własnym zakresie. Często dzieje się tak, gdyż towaru nie jest przesadnie dużo, jednocześnie zakup maszyn byłby zbyt kosztowny. Drugi wariant wybierają raczej większe firmy, gdyż albo mogą sobie pozwolić na zakup odpowiednich urządzeń, albo zlecają konfekcjonowanie zewnętrznej firmie, która sama posiada maszyny.

Jednakże wybór czy konfekcjonować we własnej firmie, czy też zlecić to zadanie na zewnątrz, nie zależy bezpośrednio od wielkości firmy. Decydujące są tu raczej kwestie finansowe bądź też logistyczne. Jeśli bowiem okaże się, że taniej jest zlecić konfekcjonowanie towarów innej firmie, to wybór staje się oczywisty. Podobnie jest z logistyką – gdy nie mamy warunków do przechowywania i sprawnego przeprowadzenia tego procesu, to decydujemy się na outsourcing.

Dużą zaletą firm zewnętrznych jest tutaj specjalizacja oraz spore doświadczenie w konfekcjonowaniu. Dzięki temu nie musimy się martwić o jakość usługi, a sami mamy czas zająć się ulepszaniem istniejących lub tworzeniem nowych produktów – w końcu to jest celem naszej działalności.

Konfekcjonowanie jest bardzo istotnym procesem w branży handlowej. Głównie dlatego, że odpowiednie opakowanie i posortowanie towaru może znacząco wpłynąć na zyski ze sprzedaży. Warto zatem dobrze wykorzystać ten proces, a gdy nie jesteśmy w stanie zadowalająco zrobić tego sami – zlecić tę usługę wyspecjalizowanej firmie.