Kontenery na złom to podstawa funkcjonowania transportu złomiarskiego. Na drogach zauważamy różne ich warianty od reliktów minionej epoki – zardzewiałych i nieporęcznych kolosów po supernowoczesne kontenery wyposażone w systemy hydrauliczne. W tym artykule omówionych zostanie kilka najpopularniejszych wariantów kontenerów na złom.
Półstałe kontenery miejscowe
Wiele skupów złomu decyduje się uporządkować swoją bazę poprzez zakup niewielkich kontenerów w których gromadzą towar od klientów. Najpopularniejszymi w tym celu wykorzystywanymi urządzeniami są kontenery typu MULDA. Ich konstrukcja opiera się spawanej ramie ze stalowych kątowników wypełnionej blachą. Rozmiary tych urządzeń są najróżniejsze od 6 metrów długości, metra wysokości i 2 szerokości po kolosalne 12 metrów długości i 2,5 metra wysokości.
Półstałe kontenery na złom to ciekawa opcja ze względu na to, że są lekkie i dwóch robotników może je swobodnie popychać w różne miejsca skupu złomu. Ułatwiają to poręczne uchwyty zlokalizowane z dwóch stron ramy oraz zamocowane na dole konstrukcji niewielkie kółeczka. Takie kontenery ciężko jednak przewozić i zamocować na tira z tego względu nie nadają się do transportu.
Klasyczne KW
KW to najpopularniejszy rodzaj kontenerów na złom. Ich solidna konstrukcja z podwójnych stalowych profili, gruba blacha i szyny ułatwiające załadunek i zaczep do tira to gwarancja kompatybilności i sprawnej pracy. Dodatkowym atutem są tez kółka i hak, w które producent wyposażył kontenery tej serii.
Najbardziej cenione w serii KW są jednak łatwe w obsłudze a mocne drzwi typu holenderskiego. Drzwi te umieszczone od tyłu znakomicie sprawdzają się przy otwieraniu a mocne zamknięcie na prosty rurkowy system zapewnia bezpieczeństwo i łatwość obsługi. Pomimo braku hydrauliki i automatycznych systemów ten model kontenerów jest chętnie nabywany w branży złomiarskiej.
Kontenery EKOLINE
Najnowocześniejsze i zdecydowanie najładniejsze na polskim rynku są kontenery EKOLINE. Występują one w różnych wariantach od EKO1 – prostych o stabilnej opływowej konstrukcji ułatwiającej transport po EKO2 wyposażonych w najnowocześniejsze hydrauliczne systemy.
Ciekawym do omówienia wariantem jest kontener EKO 40 L z lekkim dachem. Pojemnik został wykonany w zgodzie z normami DIN 30722 i cechuje się dużą innowacyjnością.. Pojemność urządzenia to 30 metrów sześciennych zaś masa własna wynosi prawie dwie tony. Konstrukcja opiera się na ramie wykonanej z grubych stalowych profili i ścian z prostej blachy o grubości niemal 3 milimetrów. Największym atutem pojemnika jest ultralekki dach którego waga jest mniejsza od klasycznej metalowej pokrywy o prawie 70% co pozwala zmniejszyć pojemnikowy ciężar własny.